-1 Dax att gå!

”Varje möte, varje förändring.

Den som reser lämnar spår mer eller mindre medveten eller omedveten om detta.

Matteo Pennacchi

”Il Grande Sogno” – Den stora drömmen –  Att resa i världen utan vare sig pengar eller bagage.

Den 18 augusti 2000 såg jag den boken på biblioteket och titeln fångade direkt mitt intresse särskilt eftersom jag älskar att resa. Trots att jag då bara hade fyllt 14 år och hade begränsade erfarenheter av att resa blev det min dröm.

Under en månad hade jag sträckläst boken och från den stunden fanns bara resor i mina drömmar. Resor, resor och resor. Under de senaste tolv åren har jag  läst om boken minst ett dussintal gånger, särskilt när jag har varit rädd för att ge mig ut i den resandes riskfyllda tillvaro.

Jag tror att jag förr eller senare kommer att köpa boken om jag kan hitta den i någon affär. Den kommer att bli min amulett.

Nu, lite lätt galen som jag är, har jag börjat min resa. Boken som jag än en gång lånat är i mina händer med på resan.

Innan jag åkte iväg gick jag till frisören för att klippa mitt hår, jag frös bilförsäkringen och kände inom mig att det kommer att bli spännande att vara på resande fot för att inte återvända till Rom förrän om tre månader. I vart fall är det den tid jag hoppas kunna resa.

Den här boken och hur jag läser den hjälper mig när jag har lite resfeber och ger mig mod inför nästa äventyr där jag kanske hittar lyckan.

Den här gången ska jag inte stanna i samma stad och resan börjar i Skandinavien.

I morgon är D-dagen. Jag vaknade kl fyra eftersom planet skulle lyfta från Rom redan kl 06.40.

Jag köpte den första biljetten till Oslo med Ryanair och jag stannar där två dagar och en natt.. Sedan blir det två veckor i Sverige där jag tänkte hinna med Stockholm, Norrland, Uppsala och en båtresa till Helsingfors i Finland.

Sedan blir det två dagar i London, Storbritanien innan jag beger mig till New York, USA.

Jag packade det allra nödvändigaste: två jeans, två t-shirts,  två linnen, en kofta/tröja, en jacka, två shorts,  några strumpor och underkläder för en vecka, två skjortor för speciella tillfällen (man vet aldrig), en kostym, en handduk, min kamera, några plåster och värktabletter samt allt som behövs för personlig hygien. Min mobiltelefon och boken är förstås också med.. Jag bestämde mig för att även ta med en guidbok över Amerikas Östkust för att visa mina vänner.

Ångest, ångest, ångest! Men också en hel del spännande känslor och  idéer om vad som kommer att behövas planeras inför resan till USA. För tillfället emellertid försöker jag slappna av.

Jag  får tips via e-post och meddelanden på Facebook som är extremt värdefulla under den här resan. Till exempel hade jag där kunnat hitta några bra priser för flygresorna. Från Rom till Oslo bara 46 euro med Ryanair. Oslo till Stockholm med den lokala SAS, Scandinavian Airlines, för 75 euro.  Stockholm till London Heathrow med British Airways för 65 euro. Det blir väl 186 euro för resan i Skandinavien.

Somliga kanske tror att jag  är rik? Men så är inte fallet kan jag lova.

London – New York tur och retur för 587 euro och resten för totalt 770 euro . Inte illa för en så lång resa.. Men även om jag senare kommer att rapportera de ”verkliga” kostnaderna för resan så tror jag att jag kommer att ha råd.

Du får förstås gärna komma med bra förslag, trevliga kommentarer eller uppmuntrande råd så kanske jag kan fortsätta detta äventyr.. eller kanske det är ett vansinne. Vad vet jag?

Fabio Chiarini

Lascia un commento

