Jag är lite besviken .. Oslo Gardermoen landar man inte på med Ryan Air!

En avstickare till en flygplats lite längre från Olso gav en smak med en blandning av gnäll och trötthet… men förstås SÅ mycket billigare!

Total kostnad förmin resa från Rom till Oslo: Norska 385 NKR = 50 Euro.

Jag hade stämt träff med Mats kl 13.00. Mats är en norsk kille som jag kommit i kontakt med genom Couch Surfing på nätet. Där kan man finna en gratis sovplats, ofta en soffa men ibland även ett gästrum.

Förutom sovplats så blir man även ofta vänner eftersom de som lånar ut en soffa eller gästrum ibland har en sak gemensamt, resandet och passionen till att resa. Mats ville att jag skulle nås av en moped vilken jag var på kl 01:00! Lyckliga mig!

När jag landade på flyplatsen gick jag först till informationscentret och bad om en karta över Oslo för att kolla in det bästa platserna att besöka under guidturen med buss. Jag hoppades även att de skulle ha ett växlingskontor.

Tyvärr hade Ryan Airs flygplats varken växlingskontor eller någon karta över Oslo eftersom flygplatsen låg för långt från Oslo.

Jag beslutade mig då för att köpa lite i kafféet på flygplatsen och få norska kronor i växel. En dubbel kaffe espresso var vad jag önskade mig, men trots mjölk, smakade den som jos av “kronärtskockor”.

Jag försökte ställa mig in hos kassörskan för att växla mig pengar men hon kunde bara växla 40 Euro. Jag hoppades emellertid att det skulle räcka de två dagar jag skulle vara i Norge. 40 Euro motsvarar 300 norska kronor och bussen till centrala Oslo kostar 150 NKR.

Dessutom var kontrollanten – troligen pakistanier eller indier – så oförskämd att han fick mig att sitta längst fram i bussen, som om jag var i förvar. Där fanns en man som redan sov. Vilken lyckost!. Jag undrar än hur han lyckades med det!

Bakom mig på bussen var några gamla damer som skvallrade om hur det skulle lägga upp sin shopping i Oslo. Efter bara fem minuter blev jag också trött. Mr sleapy bad alla vara tysta på ett oförskämt sätt.

Jag vände mig till de gamla damerna och de tyckte även de att den sovande mannen var lite tröttsam. De besvarade min blick genon att rycka med axlarna och tittade på mig med medlidande ögon.

Lascia un commento

