Tänk! Att bara säga “Hej!”, till den norska kungafamiljen!

Äntligen anländer jag från flygplatsen med bussen till centrala Oslo. Jag låser in mitt bagage på centralstationen för 40 norska kronor. Trist, då har jag bara 50 norska kronor kvar!

Jag börjar gå mot järnvägsstationen. Nära den ser jag en fin staty som föreställer en tiger. Jag tar några bilder men inte så många eftersom det är några barn som leker med tigerns tänder och svans.

Framför tigern finns en turistinformation där jag plockar på mig mängder av information om teaterföreställningar, det bästa att se i Oslo, museer och vad som är på gång i staden. Vem har sagt att kunskap är lätt att bära?

Jag tar en nummerlapp i turistinformationen och väntar på min tur.

Damen på turistinformationen visar mig vänligt var vi befinner oss och hur jag på bästa sätt kan ta del av de bästa av Oslos alla ”heta” monument och museer.

Vissa museer verkar intressanta. Bl.a. Vikingmuseet och Tikimuseet men tyvärr ligger de för långt bort för att jag under min korta vistelse i Oslo ska hinna besöka dem.

Jag går i stället till huvudgatan och spanar in katedralen. Fortsätter sedan till en gata där flera klädbutiker och lokala restauranger finns.

I ett vägskäl noterar jag en femsidig byggnad där det finns ytterligare lejonst

atyer och en vacker trädgård. I trädgården finns en helt plan eller kal yta. Precis som Robert Mabbeltorpes bilder brukar vara, med flintskalliga män.

Jag slår mig ned en stund och bläddrar i några gratistidningar som jag plockade med mig under resan. Vem vet, det kan ju vara något på gång i staden men jag kunde inte se att något större var pågång.

På avstånd ser jag en stor byggnad omgärdad av fontäner. Jag frågar en tjej som delar ut flygblad om det är parlamentet och hon nickar till svar. Klockan har hunnit bli ett på dagen och jag får ett SMS från Mats. Han undrar var jag är. Jag berättar att jag är utanför parlamentet och vi bestämmer att vi ska träffas där.

Jag går som en pilgrim fram mot parlamentet i en hord av småbarn som går i samma riktning. Framme vid “Mecka” inser jag att den våg av barn som följde mig är ingenting jämfört med vad som finns framme vid byggnaden. Det verkar som om alla norska skolor är där. Varför undrar jag nyfiket. Det verkar som något spännande ska hända. Faktum är att när jag närmar mig byggnaden ser jag även många kameror och fotografer. Plötsligt hör jag ljud från en orkester och ser flera soldater som marscherar under ledning av två Amazoner på till häst. Jag frågar en kvinna om det är vaktavlösning men då hon inte förstår engelska får jag inte något svar, annat än på norska vilket jag förstås inte förstår.

Möjligen tyckte jag mig förstå att hon menade att allt handlade om något med kungen.. men jag kunde ändå inte förstå varför allt skedde framför parlamentet och inte vid slottet.

Mats ringer. Han är framför parlamentet men kan inte hitta mig. Vad jag inte förstår då är att jag står framför slottet med dess statyer av riddare och lejon och inte vid parlamentet. Mats förstår att jag står framför slottet och kommer i stället för att möta mig där.

Parlamentet låg beläget bara fem minuters promenad från slottet. Det var där jag såg de första statyerna av lejon.

Jag väntar vid Slottet och ser vaktavlösningen innan Mats kommer dit. Han berättar för mig att det är någon högtidsdag för att fira Kungen och Drottningen.

Klockan är kring två men innan lunch ser jag att kamerorna och fotograferna är redo att ta bilder, så jag frågar min vän om vi kan vänta ytterligar några minuter. Något kommer att hända. Det känner jag på mig.

Mycket riktigt. Efter bara några minuter ser jag att det största fönstret i slottet, det med utsikt över torget, öppnas. Där, framför hela folkmassan, står kungafamiljen och hälsar alla för de varma gratulationerna. Folkmassan viftar med den norska flaggan så stolta. Det verkar som en saga. Kungaparet, publiken, flaggorna och slottet … Norska kungafamiljen! Något som helt klart ska läggas till i listan över erfarenheter här resan!

Fabio Chiarini

Lascia un commento

