-1 Op weg!

“Iedere ontmoeting. ieder afscheid laat bij de reiziger sporen na, soms hele diepe, en soms onbewust”
Matteo Pennacchi.
Mijn grote droom: een reis rond de wereld zonder geld en zonder bagage.
18 augustus 200, ik herinner mij nog de precies de dag dat ik voor het eerst dat boek zag. De titel trok me meteen al aan, vooral omdat ik zoveel van reize hield, en hoewel ik nog maar pas 14 jaar oud was, voelde ik de adrenaline al bruisen in mijn aderen. Binnen een maand had ik het boek al verslonden, en vanaf dat moment ws ik aan het dromen van een wereldreis zonder geld op zak en zonder bagage, zoals Matteo Pennacchi had gedaan, door de hulp in te roepen van mensen. in de hoop dat er op deze wereld nog mensen zijn die een ander willen helpen zonder daarvoor iets terug te verlangen.
We zijn nu twaalf jaar verder. Dat boek heb ik sindsdien zeker nog tien keer uit de bibliotheek gehaald, vooral als ik vreesde voor risico’s op mijn reizen.

Ik denk dat ik het ooit nog wel eens zal kopen als ik het ergens bij een marktkraam mocht vinden voor 3 euro. Intussen is het dan ‘vintage’, en wordt het mijn amulet.

 

En het zal zeker mijn amulet zijn op deze reis/ Juist vanochtend heb ik het samen met Riytards Gids voor de Vernigde Staten voor de zoveelste keer “Mijn grote droom” uitgekozen.
Buitenstaanders kunnen dat boeien vinden, en dat is het ook zeker, want anders had het mijn passie niet tot zo grote hoogte gedreven dat ik die vervaring ook beslist zelf wilde opdoen. Maar dat neemt niet weg dat er onder onvergetelijke ervaringen ook moelijke ogenblikken schuil gaan. En juist op zulke ogenblikken zal ik naar het boek grijpen en zal het een ware reisgezel voor me zijn.
Het zal mijn Bijbel zijn, mijn troost, in sommige landen misschien mijn enige troost.
Ik heb de laatste dingen voor mijn vertrek gedaan: Ik ben naar de kapper geweest om mijn haar te laten knippen en heb mijn autoverzekering opgeschort. Nog hoor ik de stem van de medewerkster in mijn geheugen dat een eenmaal opgeschorte verzekering de eerste drie maanden niet meer kan worden geactiveerd. DAT HOOP IK DAN OOK VAN HARTE!
Ik weet nu wel wanneer ik vertrek, maar ik heb nog geen ticket gekocht voor de terugreis. Ik heb maar vertrouwen in het Lot, laat maar gebeuren wat gebeurt. In theorie zou ik eind juli terug moeten zijn, maar je weet nooit.
Mijn plan is om  allereerst een rondreis door Skandinaviëe maken met Oslo als eerste stop.
Morgen wordt de grote dag. De wekker gezet op 4 uur. Om 6.40 gaat het vliegtuig de lucht in.
Mijn eerste ticket is van Ryan Air, naar Oslo. Daar blijf ik dan 2 dagen en 1 nacht. Daarna naar Zweden; Stokholm en Upsala en vervolgens Helsinki in Fnland.
Dan twee dagen London met aansluitend vertrek naar New York.
Ik heb in mijn koffer het strikt noodzakelijke. Met forex prints kom ik aan een maximum van 15 kilo: 2 spijkerbroeken, 2 T-shirts, 2 singlets, 1 cardigan en een felpa, een colbert, 2 shorts, sokken en onderbroeken voor een week, 2 overhemden voor speciale gelegenheden (je weet nooit), zwembroek zeiltje, camera, pleisters en asperines, toiletspullen, mobieltjes, en de ONMISBARE boeken. Ik besloot om behalve ‘Mijn grote Droom’ ene Toeristengids van Oost-Amerika ook mijn eigen boek mee te nemen, om aan vrienden te laten zien.
Spannend, spannend, spannend, maar ook kopzorgen over wat ik in de Verenigde Staten allemaal zou gaan doen. Die spanning zal nog wel even aanhouden. En om me een beetje te ont-spannen, grijp ik naar het boek, en dan lees ik in de inleiding dat de schrijver zich net zo voelt als ik: zenuwachtig, gespannen., maar vol energie. Ik lees die eerste bladzij, waar hij nog geen voet heeft gezet op zijn eerste bestemming, en dat steekt me een hart onder de riem om deze reis aan te gaan in de hoop op geluk.
Ik blijf maar emails en sms’jes ontvangen om me met mijn reis te feiliciteren – nu is het dan echt werkelijkheid.Ik heb overigens wel heel voordelige vluchten kunnen boeken: naa Oslo met Ryanair voor 46 euro, inclusief bagage. Van Oslo naar Stokholm met de plaatselijke SAS, Scandinavian Airlines voor 75 euro, terwijl ik met Fly Be (een low budget vlucht) 76 euro had moeten neertellen. Van Stokholm naar Londen met British Airways heb ik 65 euro betaald, wat bij Ryan Air exclusief bagage 60 euro zou hebben gekost. In totaal dus 186 voor de rondreis door Skandinavië.
Denkt er nog iemand dat ik rijk ben?
Retour Londen-NewYork 587, dus in totaal 770 euro… tot nog toe.
Maar daar zullen nog heel wat variabele reiskost bijgeteld moeten worden – dan pas zullen we zien hoeveel ik heb uitgegeven.
In afwachting van suggesties, commentaar, bemoedigende reacties en zo mogelijk wat steun om deze dwaasheid te kunnen volhouden!