Pardon..Rygge is niet Oslo!

Een uitstapje met een mix van Grumpy en Sleepy…

is onbetaalbaar!

TOTALE KOSTEN VAN REIS IN OSLO

385 kr Noorse = 50 euro

rygge

Een uitstapje met een mix van Grumpy en Sleepy…

is onbetaalbaar!

TOTALE KOSTEN VAN REIS IN OSLO

385 kr Norska = 50 euro

 

Ik heb een afspraak met Mats om 13:00.  Mats is een Noorse kerel die ik ontmoet heb  via  de Couchsurfing site, een site die het mogelijk maakt een accommodatie te vinden om te slapen, een bank (het woord couch letterlijk vertaald is bank), maar vaak ook een gastenkamer, zonder te hiervoor te hoeven betalen.

Vriendschappen worden hier  gesloten, omdat zij allen één ding gemeen hebben: een passie voor reizen. Hij zou  mij om 13:00 ophalen, waar ik ook zou zijn! Lucky me!

Na de landing op de luchthaven van Rygge, ging ik naar het informatie center en vroeg ik om een plattegrond van de stad om   te zien wat de beste plaatsen waren om te bezoeken tijdens de busreis. Ook zocht ik het geldwisselkantoor.

Helaas op de luchthaven was er geen wisselkantoor noch kaarten van het centrum van Oslo.  De meestepisolo vliegtuigen van Ryanair vliegen naar secundaire luchthavens ver uit het centrum. Rygge maakt eigenlijk  geen deel uit van het Oslo-gebied en heeft daarom dan ook geen plattegronden. En om aan Noorse Kronen te komen heb ik op de luchthaven met euro’s betaald. Wisselgeld kreeg ik in Kronen. Ik ging naar de bar,  want ik had eigenlijk  echt behoefte aan een kopje koffie, espresso, hoewel tot mijn grote spijt kreeg ik dit met met melk en  leek dit meer op “artisjokken sap”.

Ik gaf de dame een lieve blik, en ze wisselde mijn 40 euro, niet meer, maar het was per slot van rekening zat, het was genoeg voor twee dagen. De beroemde laatste woorden: Ik gaf haar 40 euro, hetgeen gelijk is aan 300 Noorse kronen en alleen de bus naar de stad centrum kost 150 Noorse Kronen. Vervolgens dwong een norse onbeschofte bus chauffeur, waarschijnlijk Pakistaans of Indiaas, me om vooraan te zitten… Alsof ik moest nablijven! Naast me zat een slapende man. Gelukkig voor hem, ik vraag me af hoe hij het doet!?

Achter mij zaten enkele kleine oude dames te kletsen over het winkelen wat ze zouden doen wanneer ze in de stad waren. Maar na minder dan vijf minuten, kwam er een hissende SSSSHHHHSSS, van “Sleepy”, de slapende man dicht bij mij. Ik draaide me om naar de oude dames, met dezelfde expressie van film Scream: Help! De oude dames haalde de schouders op en keken me vol medelijden aan.

Lascia un commento

