Een groet aan de Koninklijke Noorse

DSCN1395-Oslo-tigerBij het het busstation aangekomen  berg ik mijn bagage in een kluis op voor 40 kronen. Damn, ik heb nog maar 50 Kronen!

Eenmaal aangekomen verliet ik het busstation en zag ik een mooi plein met in het centrum een standbeeld van een tijger. Ik neem enkele foto’s,  vooral omdat er  kinderen zijn die met haar tanden en staart spelen.

Voor de tijger is een toeristisch kantoor, ik ga naar binnen en ik pak wat brochures over de stad, te veel, maar ach…  Cultuur is zwaar!!

Ik neem informatie over theater shows, de beste  “sightseeings”, de musea en wat er zoal is in Oslo. Ik trek een nummertje en ik wacht op mijn beurt voor meer informatie.

De dame achter de balie toont mij waar we zijn en de beste en eenvoudigste manier om te genieten van de meest belangrijke monumenten en musea.

MABBELTORPE

Enkele musea zijn heel interessant, zoals het Viking Museum en TIKI museum maar helaas een beetje ver en ik zal de boot moeten nemen om daar te komen. Ik ga naar de hoofdweg en ik zie de kathedraal.  Als ik doorloop zie  ik een  weg met veel kledingwinkels en lokale restaurants.

Bij een kruispunt vind ik een vijfhoekige gebouw waar   beelden van leeuwen zijn, ik spot een tuin waar het centrum  een kaal hoofd voorstelt, dat dan weer op de foto’s van Robert MABBELTORPE lijkt. Ik zit wat te bladeren in sommige van de gratis magazines die ik meenam tijdens de reis. Voor het geval dat er iets interessants is in de omgeving: tentoonstellingen, evenementen van alle soorten, maar niets interessants.. Ik ga  maar verder en in de verte zie ik een gebouw vol met fonteinen. Ik vraag een meisje dat flyers uitdeelt of dat het parlementsgebouw is en zij knikt. Het is 13:00 en ik krijg een SMS-bericht van  Mats. Hij vraagt waar ik ben en ik vertel hem me te ontmoeten voor het Parlement.

leone-parlamentoIk loop als een pelgrim naar het paleis en ik zie een horde van peuters lopend in dezelfde richting. Aangekomen in “Mekka” realiseerde ik me dat de golf van kinderen die in dezelfde richting liepen nog niets was in vergelijking met wat me op het plein stond op te wachten. Het lijkt erop dat alle Noorse scholen er zijn! Ik ben benieuwd waarom, vooral omdat hoe dichter bij ik kwam ik merkte dat er een belangrijke gebeurtenis zou gaan plaatsvinden.  Als ik het plein oploop zie ik vele camera’s en fotografen. Kort daarna hoor ik een band naderen geleid door twee Amazones op de rug van een paard en erg veel soldaten. Eerst dacht ik: “Het is gewoon de wisseling van de wacht”, maar voor bevestiging  draaide ik me om  en vroeg een dame  wat er zou gaan gebeuren. Maar helaas, ze sprak geen Engels en ze antwoordde in het Noors. Ik onderbrak haar en vertelde dat ik gaan Noors sprak.  Nu probeerde ze met gebaren te spreken en langzaam werd duidelijk dat er iets is met het Parlement. In grote lijnen  begreep ik wat de dame me vertelde maar het verwarde me wel. Ze gebruikte het woord UNION. Van wat ik begreep werd vandaag de verjaardag van de Koning gevierd of de trouwdag van de royals, of misschien een kroning? Wat ik vreemd vond is dat ze het Parlementsgebouw daarvoor gebruikte en niet het koninklijke paleis?

Het antwoord kwam al snel  toen Mats me belde en vertelde dat hij voor het parlementsgebouw stond maar mij niet zag. Ik wilde beter gezien worden en ik ben op de trappen van een standbeeld van een ridder gaan staan, maar Mats leek dat niet te begrijpen… en  toen begreep ik  het. Ik stond niet voor het Parlementsgebouw, maar bij het Koninklijk Paleis!famiglia-reale

Het Parlement was op 5 minuten van het Koninklijk Paleis,  precies waar ik was, bij  de eerste beelden van leeuwen.

In de tussentijd genoot ik van de wisseling van de wacht. Uiteindelijk ontmoette  ik Mats. Ik keek wat rond en vroeg  of hij wist wat er aan de hand was. Inderdaad vertelde hij me dat het de verjaardag was van zowel de koning als de koningin. Nog steeds wist ik dan niet wat “Union” betekende, misschien doet het in Noorwegen  beide betekenen, of misschien  dat  zelfs de dame  niet wist wat er werd gevierd!

Het is 14:00 uur, en ik zie dat de camera’s en fotografen allemaal een beetje ruw/ onrustig zijn en klaar om te fotograferen, dus vraag ik mijn vriend of we twee minuten kunnen wachten, ik voel  dat iets gaat gebeuren!

Na een paar minuten gaat het venster van het groots koninklijk paleis dat op het plein uitkijkt open. De hele koninklijke familie begroet  en bedankt het volk voor de hartelijke gelukwensen. Het volk zwaait vol trots met de Noorse vlag! Het lijkt een sprookje: koning en koningin, de menigte… het is geweldig om de Noorse Koninklijke familie gezien hebben. Het is een toevoeging aan de lijst van ervaringen van deze reis!

Translated by Erik Vroegop

One Comment Add yours

  1. Hey there! I’ve been reading your web site for a long time now and finally got the courage to go ahead and give you a shout out from Lubbock Tx! Just wanted to tell you keep up the fantastic work!

Lascia un commento

