United Bakery verslaving

united-bakeryVolgende halte: Lunch! We gaan naar United Bakery, een Noorse keten waar je koffie, broodjes, sandwiches en desserts kunt krijgen… een bakkerij/café!

We nemen de laatste sandwiches, want de lunch is al lang voorbij. Normaal gesproken is hun lunch tussen elf en twaalf ’s ochtends. Ik kies de sandwich met Serrano ham en brie met appelsap en, uiteraard, koffie.

We zaten buiten hoewel de wind aardig waaide, maar het was zonnig en op de kleine veranda was het aangenaam. Mats werkt nu een jaar in Marketing en Advertising, en heeft in Spanje gewerkt, in Madrid. Hij legt me uit dat het in het begin perfect was omdat toen alles betaald werd door een Noors bedrijf en hij een Noors salaris kreeg, maar het bedrijf werd verkocht aan een ander bedrijf, en zijn salaris werd 800 Euro. Zijn huur alleen al kostte hem 700 Euro, en dus ging hij terug naar Noorwegen.

Ik knikte toen hij dit vertelde en legde uit dat dat in Italië nu ook zo is, misschien nog wel erger, omdat we in een economische crisis zitten. Ik vertelde dat sommige van mijn vrienden een opleiding volgen voor 300 Euro per maand bij bekende instituten, zoals het stadhuis in Rome, het Ministerie van Buitenlandse Zaken, en het Ministerie van Werkgelegenheid. Ze werken als slaven, en aan het eind van hun stage kunnen ze onderbetaald een vervolgtraining volgen.

Als we klaar zijn met eten neemt Mats me mee naar de oude ruïnes, wat in de Middeleeuwen een koninklijk kasteel was, verlaten vanwege de unie met Denemarken, en dus wordt het nu beschouwd als het koninklijk paleis van Kopenhagen in Noorwegen. In feite is het gebouw eenvoudig en modern Noors design en daarom dacht ik dat het het parlementsgebouw was. En bovendien gaf het meisje me de verkeerde informatie.. maar eh wat kun je verwachten van een meisje.. dat ook nog eens blond is?

We gingen terug naar de hoofdstraat waar hij zijn Vespa had geparkeerd. Plotseling regent het flink,  dus wachten we even totdat het weer droog is. We spraken weer af voor de volgende dag tijdens zijn lunch. Daarna kwam ik weer in dezelfde straat als waar we lunch hadden gehad want ik zag de copy shop en enkele kustgalerieën. In de copy shop werd me verteld hoeveel het ontwikkelen van foto’s kost in buitenlands geld, maar de jongen was nieuw en gaf me het e-mailadres van zijn baas om de precieze prijs te vragen.

Daarna ging ik naar een fotogalerie, maar toen ik binnenkwam zag ik dat de fotograaf foto’s tentoonsteldefelicita_00002 van beroemdheden. Tussen de vele bekende gezichten zag in Meryl Streep, en Naomi Campbell. Dus ik vertrok weer en liep de volgende tunnel in, en bij de volgende hoek zag ik een leuk café vol met foto’s. Dus ik vraag het meisje dat daar werkt of ze toevallig een fototentoonstelling hebben. Ze neemt me mee naar de eigenaar. Hij stelt me voor aan de baas, een man met een Hawaï shirt terwijl hij en een vriend van hem beiden een glas bier vasthouden. Ik vertel over het fotoproject en hij lijkt erg geïnteresseerd, en vraagt me wanneer ik wil tentoonstellen en voor hoe lang. Ik laat m’n email achter zodat we dat kunnen afspreken.

In de volgende galerei huppel ik als een jonge student! Ik ga een andere kunstgalerie binnen. Ik stel mezelf voor aan de secretaresse aan de balie, en terwijl ik vertel over mijn project lijkt ze geïnteresseerd, hoewel ze al vol zitten tot 2014 en de foto’s niet eerder dan in 2013 beoordeeld zullen worden. Ik vertel haar dat dat geen probleem is omdat ik toch druk ben in 2013 (heel vals), dus ik lijk nog meer betrokken en ze geeft me haar visitekaartje en ik geef haar de mijne. Voordat ik ga kijk ik naar de tentoonstelling: er zijn zwart-wit foto’s, futuristische beelden zoals Vileda Mocho, en schetsen. Ik voel me zeker.

Translated by Raimond Duijsens

Lascia un commento

