Eerste nacht in Oslo, indische take away en gaan slapen om 21u

soledimezzanotte-298x300Ik heb met Erik afgesproken om 17u aan het centraal station, aan de voorkant van het beeld van de tijger. Ook hem leerde ik kennnen via couchsurfing.Hij bood me een slaapplaats aan. Ik steek mijn hand op zodat hij mij zou herkennen.Erik is een typische Scandinaaf, een bleke huid, een plukje baard, bijna onzichtbaaromdat omdat hij zo blond is. Hij lijkt wel een albino. Hij is groot en mager maar met een bierbuikje.

Er is een Indische takeAway in het station. we bestellen er de dagschotel, Kurkumakip, met saus, pilafrijst en sla. ik haal mijn bagage op, we passeren een bouwwerf en een klein kerkhof. Ik begin me moe te voelen maar start toch een discussie over de betaling van het logement hoewel ik snak naar een bed. Bij onze aankomst worden we verwelkomd door zijn kat. Erik vraagt me of ik allergisch of bang ben voor katten, maar ik schud onthkennend mijn hoofd en begin het schepsel te strelen. We eten in de zetel terwijl we naar de Simpsons kijken in de originele versie met Noorse ondertitels. Na het eten merkt Erik op dat ik zwaarder begin te ademen en de ogen sluit. Hij vraagt me of ik wil gaan slapen. Ik zie op mijn horloge dat het negen uur is, de zon schijnt nog maar ik ben uitgeput. Ik wens hem goeienacht en discussiëren nog even welk uur de wekker ons moet wakker maken. OM acht uur sta ik op. Erik moet om 9 uur op zijn werk zijn. Terwijl ik koffie drink informeer ik naar zijn werk. Hij had het me gisteren op weg naar huis wel gezegd, maar door de vermoeidheid had ik het niet echt geregistreerd. Hij is kleuterleider. Ik vroeg hem of hij gisteren met de kleuters in het koninklijk paleis was, maar hij moest verdrietig ontkennen. Zij gingen echter wel naar de botanische tuin. Dat is toch een prachtig initiatief, als kleuter was ik altijd opgesloten in de kleuterschool, hooguit gingen we naar de tuin ernaast.

Op de vraag of ik mijn bagage bij hem mag achterlaten om ze in de namiddag op te halen, knikt hij bevestigend en zegt me dat dat geen probleem is. Hij stopt met werken om vier uur en dus kunnen we om 16.30 afspreken op dezelfde plaats als gisteren.

Het is nog frisjes buiten. terwijl ik wacht tot het warmer wordt zet ik mij in het station aan het schrijven!

Translated by Dries Lecluyse

Lascia un commento

