-1 Tid for å dra!

«Hvert møte, hver forflytning, gir den reisende noen mer eller mindre, dype eller ubevisste tegn»

Matteo Pennacchi –

Den store drømmen – verden rundt uten en krone i lommen

louis-vuitton-valigie-pegase18. august 2000. Jeg husker fremdeles den dagen jeg første gang så boken i biblioteket og tittelen som brått gjorde meg litt nysgjerrig, først og fremst fordi jeg elsket å reise. Selv om jeg bare var 14 år og ikke hadde noen erfaring med å reise så følte jeg adrenalinet pumpe i årene.

Mot sluttet av måneden hadde jeg allerede lest boken og fra det øyeblikket begynte jeg å drømme om å reise rundt hele verden uten penger og bagasje, slik som Matteo Pennacchi, og finne hjelp og støtte fra folk og få bekreftet at de som hjelper sin neste ut fra interesse ikke er en utopi. På tolv år har jeg lånt boken sikkert ti ganger, først og fremst når jeg har følt meg redd foran en reise som innebærer litt risiko.

Jeg tror jeg vil kjøpe denne boken en dag, hvis jeg finner den i et bibliotek eller et tre-Euro-salg. Den vil være min amulett for denne reisen også.

I morges lånte jeg faktisk Routard-guiden for USA og jeg valgte enda en gang «Den store drømmen».Matteo Pennacchi

I andres øyne kan denne turen bli enestående. Det er den selvsagt, ellers ville jeg ikke hatt lidenskapen for denne opplevelsen, men det må huskes at mellom uforglemmelige opplevelser ligger også tunge øyeblikk. Det vil være akkurat disse øyeblikkene jeg vil søke til boken, som om den er et reisefølge.

Den vil være min bibel, min støtte, kanskje i enkelte land den eneste. Jeg skal gjennomføre denne galskapen. Jeg har den i mine hender og leser den om igjen for å drive vekk nervøsiteten som følger meg på alle reiser. Jeg håper den gir meg mot til igjen å la alt skje og gi denne reisen muligheten til å lykken.

Hittil har jeg reist mye som en «reiseholiker» som mine utenlandske venner kaller meg. Så snart jeg hadde ledig tid så stakk jeg vekk fra det romerske dagliglivet, Hvis noen ganske enkelt foreslo en eller annen tur så hadde jeg alltid sekken under sengen og var klar på få minutter, eller hvis noen hadde en ide om reise så kikket jeg på priser på flybilletter og de best egnede overnattinger på booking.com

Denne gangen vil opplevelsen bli litt annerledes enn ellers. Jeg følger fremdeles ikke forutsetningene til Matteo Pennacchi og reiser uten penger og bagasje. Jeg har kjøpt noen flybilletter men det vil også være en ny utfordring: COUCH SURFING.

libri in valigiaCouchsurfing er et nettsted der folk tilbyr deg en sofa (derav couch surfing) og du slipper å betale for overnattingen!

Det virker som en fantastisk ting, men helt ærlig så skremmer det meg litt. I Stockholm vil jeg være innlosjert hos en venn, men i USA, London og overalt ellers skal jeg kun prøve denne nettsiden.

Jeg dro til frisøren og klippet håret, jeg stoppet forsikringen på bilen og i hodet mitt hører jeg fremdeles sekretærens ord om at dersom jeg stoppet den så kunne jeg ikke bruke bilen på 3 måneder… JEG HÅPER DET.

Faktisk så vet jeg når jeg drar, men jeg har ingen ide om når jeg kommer tilbake. Jeg har kjøpt flybilletter frem til jeg kommer tilbake til London, og etter det driver man med skjebnen, la hva som helst skje. Fra denne uken skal jeg være utenlands i to måneder men jeg skal ikke være i det samme landet. Jeg begynner med å reise rundt i Skandinavia, og min første stopp: OSLO.

I morgen vil være dag X, vekking kl 04:00 og fly kl 06:40.

Jeg kjøpte den første billetten med Ryan Air til Oslo og jeg skal være der to dager og en natt. Deretter drar jeg til Sverige i to uker der jeg deler tiden mellom Stockholm, Uppsala og Helsinki. Etter det drar jeg til London og blir der i to dager før jeg drar til New York.

Jeg har pakket i sekken det nødvendige, og selv med utlandet i tankene endte jeg på femten kilo: to jeans, to t-skjorter, to singlets, en cardigan, en genser, en jakke, to shorts, sokker og boksere for en uke, to skjorter for spesielle anledninger (man vet aldri), badetøy, kamera, Aspirin, hele pakken for personlig hygiene, mobiltelefoner og ABSOLUTT NØDVENDIGE bøker.

Nervøs, nervøs, nervøs, men også spent og mange ideer om mitt amerikanske prosjekt, men for øyeblikket holder jeg deg litt i spenning.

Jeg har mottatt e-post og tekstmeldinger der man antar at jeg er hyper-rik fordi jeg gjør denne reisen.

Faktisk så fant jeg ganske rimelige flyreiser; Flyreisen til Oslo med Ryan Air betalte jeg kun 46 Euro for inkludert bagasje. Fra Oslo til Stockholm med det lokale selskapet SAS, Scandinavian Airlines, brukte jeg 75 Euro (sammenlignet med lavpris-reiser som jeg måtte betale 76 Euro for).

Fra Stockholm til London med British Airways betalte jeg kun 65 Euro, sammenlignet med Ryan Air som uten bagasje ville kostet 60 Euro.

Samlet pris for Skandinavia-reisen er 186 Euro.

Noen som fremdeles tror jeg er rik?

London – New York tur og retur betalte jeg 587 Euro for, slik at den totale prisen jeg har betalt for øyeblikket er rundt 770 Euro.

Uansett, jeg skal rapportere utgiftene til reisen som kommer i tillegg til dette, så vi kan se hvor mye jeg bruker!

Translated by Øysten Lindseth

Lascia un commento

