Beelden van tolerantie!

vigeland-sculpture-parkIk stap op SAS Scandinavian Airlines voor mijn volgende bestemming,  het wordt de nationale luchtvaartmaatschappij, en slechts een vlucht van één uur, de stewardessen hier zijn meer discreet, ik had een koffie en zijn al verdwenen achter het gordijn van de businessclass.

Vanochtend kwamen we net uit het museum toen Mats me mee nam  naar een pub waar het eten Noors is. We namen allebei een garnaal salade sandwich en een appelsap. Mats vertelde me dat de plek waar we aan het lunchen waren een elite buurt was zoals “Parioli” in Rome,  er zijn nog twee andere elitegebieden  zo duur: Frogner, niet ver van daar, waar er geen appartementen of gebouwen staan maar alleen villa’s en huisjes.  Een ander zeer duur gedeelte is dat deel dat uitkijkt op de zee, waar de huisbezitters vaak ook nog hun eigen prive strand hebben. We gaan op weg voor koffie van de vereningde bakkerij  zoals gebruikelijk is voor Mats .We genieten van een kopje koffie tijdens het wandelen langs een laan van bomen. Het lijkt  op Sex and the City!vigeland-sculpture-park2

We kwamen aan bij  een verboden gebied . Dit kwam door het feit dat vandaag Hilary Clinton in Oslo is en alle wegen  afgesloten waren hoe dichter je bij de Amerikaanse ambassade kwam en  de plek waar de  Amerikaanse Minister van buitenlandse zaken zich hebben gevestigd.

We kwamen aan bij een grote poort waarachter zich een groot park verschool Hier scheidde onze wegen. Mats vertelt me dat hij was blij om me ontmoet te hebben , en hoopt dat ik snel weer eens terugkom naar Oslo!

Ik neem de gelegenheid voor een bezoek aan het VIGELANDS PARK. Aan het begin (voordat ik bij  de echte ben beelden die ik in de verte zien kan) is er een levend beeld verkleed als Napoleon om me te verwelkomen Hij trekt zijn zwaard in de hoop dat hij een fiscale beloning zou kunnen krijgen. Dat bleek helaas illusie.

VIGELANDS  PARKNa een lange laan van bomen bereik ik de brug met de donkere groene beelden. Aan het einde van de brug is er een grote fontein met ridders in het midden daarvan en op de zijkant beelden van halfnaakte soldaten. Ik blijf er om te rusten en te ontspannen luisteren naar de klanken van de fontein . Ik blijf lopentot ik kom bij een plaats met een trap. Op leke hoek en elke leuning staat een standbeeld. In het midden sdtaat een obelisk die ik al van verre kon zien zo groot was hij. Toen begreep ik nog niet dat ik in een orgie van beelden zou belanden. Ik  moest plots denken aan de video van Kylie Minoque “All Lovers””

De beelden zetten me aan het denken en lijken vooroordelen te bestrijden. Twee mannen rusten met hun voorhoofd tegen elkaar, maar niet voor een gevecht, Twee vrouwen kussen elkaar, kinderen, een trio, oude mannen en oude vrouwen knuffelen elkaar en raken elkaar aan kussen elkaar, maar ook een grote familie, kinderen, meisjes en een moeder die glimlacht naar haar zoon.

Ze geven het idee dat liefde niet gestandaardiseerd is, liefde is elk standbeeld dat hier staat!!

Translated by Erik Vroegop

Lascia un commento

