Ook de daklozen nemen het vliegtuig

scandinaviaIk heb een afspraak met Eric om half vijf. Ik neem een andere route dan met Mats en loop langs de rijke ‘Frogner’ wijk en ik kom aan bij de Nationale Bibliotheek. Ik ga naar binnen en vraag of ze toevallig aan fototentoonstellingen doen, en de bibliothecaris laat me een lange hal zien die gebruikt wordt door opkomende artiesten. Perfect!

Ik maar ook gebruik van de internet verbinding. Een advies voor reizigers: als je wilt surfen, bibliotheken zijn een perfecte plaats om dat gratis te doen.

Ik loop verder langs de enige straat met villas en mooie huizen en ik hoor het geluid van een Maserati, en vlak daarna rijdt een rode covertable corvette me bijna omver!

Iets om te onthouden: steek nooit de straat over zoals ze in Rome doen.flag-pins-sweden-norway

Mijn vrienden zijn altijd wat bezorgd als ik de straat oversteek, en iemand heeft me eens weggetrokken terwijl hij zei dat ik nog eens onder een auto om als ik zo de straat oversteek!

Aan het eind van de weg is Aker, de buurt waar ze de haven van Oslo hebben gebouwd en waar de ferries voor de fjorden zijn.

Aan de overkant van de haven is het paleis voor de Nobel Vredesprijs, net onder een groep mensen die daar zijn.

Ik ben een beetje teleurgesteld want het gebouw ziet er saai en grijs uit, in een fascistische stijl.

Ik kom een half uur te laat aan bij het station, maar Erik vertelt me dat hij ook te laat was, hij is er pas tien minuten.

sas_airbus_a321Erik vertelt me dat er vandaag vanaf achtr uur ’s avonds een staking is van beveiligingspersoneel op het vliegveld. Vanaf dat tijdstip zijn binnenlandse vluchten gecancelled en misschien heersen er ziektes. Ik vind dat niet erg, om vijf over acht is mijn vliegtuig in de lucht. Maar Erik raadt me aan eerder te vertrekken om geen ziekte te hebben of erger nog om het vliegtuig te missen. Dat zou niet voor het eerst in m’n leven zijn!

En dus gaan we naar huis, pakken mijn bagage en Erik brengt me met de auto naar het treinstation, naar de exprestrein die naar het vliegveld gaat.

Gelukkig ondervind ik geen enkele hinder en ik toets m’n vluchtgegevens in bij het check-in apparaat, en nadat de ticket voor de koffer geprint is ga ik naar de bagage drop-off en gaat m’n koffer op de band.

Ik ben er om zeven uur en wacht rustig voor het omroepbericht voor de vlucht.

Naast me zit een vreemd meisje, met een tshirt met gaten en een kleine stinkende pop, een oude vieze koffer en een mand met een kat, die op het eerste dakloos lijkt maar ik heb nog nooit een dakloze gezien die het vliegtuig neemt.

Aan de andere kant zitten twee oude dames, die juist heel netjes gekleed zijn met elkaar te babbelen.

Ik wend me tot hen en vraag of er tijdens de vlucht drakjes en diner geserveerd wordt, maar ze begrijpen me duidelijk niet en denken dat ik vraag of de vlucht bevestigd wordt dus ik knik en ga naar de steward die ondertussen gearriveerd is. Zonder dat ik de vlucht heb genoemd antwoordt hij dat ze tijdens de vlucht alleen koffie of thee schenken, en zelfs extra frisdrank.

Hij roept de vlucht om en ik kijk en wacht een beetje tot de rij korter wordt, dus ik blijf zitten, maar dan komt er plotseling een andere steward achter de desk tegenover me zitten, en ik sta op en met één soepele handbeweging van een sportman geef ik de boardingpass en omzeil de rij. Ik krijg zelfs m’n mijlen, geweldig!

Ik pak de International Herald Tribune en de Deagen Nyheter pak, de Zweedse krant, voor het neiwus en om mijn Zweeds te oefenen voordat ik in Zweden aankom. Tussen al het nieuws lees ik dat Hillary Clinton gisteren in Kopenhagen was en dat ze vandaag naar Oslo komt om de politieke problemen in Syrië te bespreken.

Het vliegtuig landt, Stockholm IK KOM ER AAN!

 Translated by Raimond Duijsens

Lascia un commento

