Beklager… Rygge er ikke Oslo!

En avstikker med en blanding av Sur og Trøtt…

er ubetalelig!

TOTAL KOSTNAD FOR OSLOTUREN:

385 norske kroner=50 Euro

ryggeJeg har en avtale med Mats kl 13:00. Mats er en norsk fyr jeg møtte gjennom nettstedet Couchsurfing, et sted der du kan finne overnatting, en sofa (som ordet Couch direkte sier) men ofte også et gjesterom, uten å betale for overnattingen.

I tillegg skapes vennskap, fordi alle har en ting felles: en lidenskap for å reise.

Han ville møte meg med scooteren uansett hvor jeg var kl 13:00! Heldige meg!

Da jeg landet på Rygge flyplass gikk jeg til informasjonsdisken og spurte etter et kart over byen for å finne de beste plassene å besøke men jeg var her, ved å reise med buss, og hvor jeg kunne veksle penger. Beklageligvis så var det ikke verken mulighet for å veksle penger på flyplassen eller kart over Oslo, noe som skyldes at de fleste flyene til Ryanair flyr til sekundære flyplasser lang unna sentrene. Rygge er ikke egentlig en del av Oslo-området og derfor hadde de ikke kart. Men for vekslingen, hvis jeg kjøpte noe så aksepterte kafeteriaen på flyplassen Euro og ga meg tilbake i norske kroner.

Jeg gikk til baren fordi jeg faktisk trengte en kaffe, dobbel espresso, som til tross for melken lignet «artisjokk-juice».

Jeg ga damen et søtt blikk, og hun vekslet 40 Euro, ikke mer, men det skulle rekke for to dager.

De Siste Berømte Ord: Jeg ga henne 40 Euro, som tilsvarer 300 norske kroner, og bare bussen inn til byen kostet 150.

pisolo

På toppen av det hele så var sjåføren, antakelig pakistansk eller indisk, så uhøflig at han fikk meg til å sitte på fremste sete, som om jeg var en fange, der det også satt en herremann som allerede sov. Han er heldig, jeg undrer hvordan han får det til!

Bak meg var det noen små gamle damer som snakket om shoppingen de skulle gjøre når de kom inn til byen, men etter mindre enn fem minutter ble de hysjet til taushet av «Trøttingen», mannen i setet ved siden av meg, så hele bussturen foregikk i taushet. Jeg snudde meg mot de gamle damene med et ansiktsuttrykk som fra filmen Skrik og tryglet om hjelp. De gamle damene bare trakk på skuldrene og så på meg med medlidenhet.

Translated by Øysten Lindseth

Lascia un commento

