Welcommen i Stockholm


De belangrijkste zin in Zweden: “Var toelettar de ar?”

 

6554053-svezia-bandiera-svedese-il-pulsante-mappa-e-lucidaIk ontmoet Frederick met twee koffies ‘à la Starbucks’. “Velcommen Dearling i Sverige!” , zegt hij met zijn typische ‘tweendertig tandenlach’. Frederick? OM eerlijk te zijn, ik heb hem nog nooit kwaad gezien. Ik denk dat hij de meest positieve persoon is die ik al ben tegengekomen. Ik heeft altijd een glimlach op zijn gezicht. Toen ik hem bezocht in December maakte ik een moeilijke periode door maar zijn ‘spirit’ voelde ik me gewoon stukken beter. I LOVE it! Ik kijk uit naar de tijd.

 

Tijdens de rit in -wat hij noemt zijn ‘maffiacar’, vertelt hij mij want hij heeft gepland, het geeft me een supergevoel!

Tijdens het weekend zullen we in Stockholm blijven maar maandag gaan we doorreizen naar Norrland -Noord Zweden. We stoppen een dag in Umeå, twee dagen bij zijn ouders in Jörn, en op de terugweg stoppen we in Upsalla. Op vrijdag vertrekken we naar Helsinki!

 

Frederick houdt ook van reizen en dat vind ik natuurlijk schitterend. Zijn vrienden houden – net zoals hij- eerder van zonnige bestemmingen. maar als hij zijn ouders wil bezoeken dan haken ze af en moet hij er wel alleen naartoe. Eigenlijk doe ik hem dus een plezier.

 

starbucks-electionHij vertelt me dat zijn leven grondig gewijzigd is sinds onze laatste ontmoetig in december. Hij heeft nu een eigen huis en een nieuwe job. Hij was een advocaat strafrecht maar is nu aanklager. En hij heeftook een nieuwe auto, zijn maffiacar, zoals gezegd. Een vintage BMW van 1998, donkergroen. Hij kan er niet over zwijgen en wijst me op elk detail: persoonlijke verlichting,  airconditioning apart te regelen voor chauffeur en passagier, automatische transmissie, een Engelstalige GPS. voor mij is het hipste snufje de plaats in de deur waar ik mijn warme koffie kan zetten.

 

Dan begint hij te vertellen over de motor en de paarden, maar dat is Chinees voor mij. Ik versta echt niets van het autojargon. Hij vroeg me eens hoeveel paarden mijn auto had en ik antwoordde dat het geen koets is.

hamburger

Hij zegt me dat het een lange trip zal worden, het is al acht uren rijden naar Umeå en dan nog twee tot aan het dorp van zijn ouders. Ik voel me altijd goed bij hem, dus het kan me niet zoveel schelen, meer nog ik zal de tijd gebruiken om te schrijven.

Wanneer we op zijn nieuw appartement aankomen, zegt hij me dat hij moe is. Hij heeft de vorige nacht immers zo goed als niet geslapen. Hij was pas gisteren verhuisd en had de ganse nacht alles ingericht. Hij is trots op zijn nieuwe appartement, vol verwachting geeft hij mij een rondleiding: de badkamer, de berging, de dressing, Ik vond het, eerlijk gezegd, prachtig. Als ik mijn eigen huis heb, wil ik ook een dressing! De slaapkamer, de eet- en woonkamer vormen een grote ruimte. Tenslotte toont hij mij het balkon. Het volledige appartemenstgebouw is gloednieuw en frederique is niet de enige die gsiteren verhuisd is. De lift moet nog gerepareerd worden, de hal en de bergruimte staan nog vol dozen. De garage is nog niet toegankelijk en Frederique is bezorgd over de veiligheid van zijn auto. Het gebouw ruikt nog naar de verf met maagdelijke muren en zwarte armaturen, de buitenkant is grijs.

Ik neem een douche om me op te frissen van de vermoeiende reis. We eten een Zweedse hamburger met cocktailsaus als avondmaal. volgens mij zit er een geheim ingrediënt in, want onmiddellijk na het eten crash ik in de zetel. Ik wordt wakker door de geur van koffie.

Translated by Dries Lecluyse

Lascia un commento

