Si hei til den norske kongefamilien

DSCN1395-Oslo-tiger

Omsider ankommer jeg busstasjonen og jeg oppbevarer bagasjen min for 40 kroner. Fordømt, jeg har kun 50 igjen!

Jeg går gjennom togstasjonen og når jeg kommer ut ser jeg et pent torg med en tigerstatue i midten. Jeg tar noen bilder, særlig fordi det er noen barn som leker med tennene og halen. Foran tigeren er det et turistkontor så jeg tar alle brosjyrene om byen. Kanskje for mange, men uansett… det må være mye kultur!

Jeg tar brosjyrer om teaterforestillinger, de beste severdigheter, muséer og det som skjer i Oslo. Jeg trekker kølapp og passer på min tur. Damen i skranken viser meg hvor vi er og den beste og enkleste måten å nyte de viktigste monumenter og muséer. Noen muséer er ganske interessante, som Vikingmuseet og Kon Tiki muséet, men dessverre litt lang unna og jeg må ta båt for å komme dit.

Jeg følger hovedgaten og jeg ser domkirken kun fra utsiden, så fortsetter jeg til en gte med mange klesbutikker og lokale restauranter. I et kryss finner jeg en femkantet bygning med to løvestatuer, spaserer over en park med et skallet hode som ser ut til å være foto av Robert MABBELTORPE.MABBELTORPE

Jeg setter meg ned og blar gjennom noen gratis-magasiner som jeg har plukket med meg i løpet av turen, i tilfelle det var noe interessant av lokale stands, utstillinger eller arrangement av noe slag, men det var ingenting interessant.

Jeg går umiddelbart videre. Lenger frem ser jeg en bygning med mange fontener. Jeg spør en jente som deler ut brosjyrer om det er parlamentsbygningen og hun nikker. Klokka er 1300 og jeg mottar en tekstmelding fra Mats som spør hvor jeg er, og jeg ber ham møte meg foran parlamentsbygningen.

leone-parlamentoJeg går som en pilgrim opp til palasset og jeg ser en horde med småbarn som går i samme retning. Når jeg kommer frem til «Mekka» innser jeg at bølgen med barn som fulgte meg var ingen ting i forhold til det som var på plassen. Det virker som samtlige norske skoler er der. Jeg undrer hvorfor, spesielt fordi jo nærmere jeg kommer jo mer merker jeg at noe viktig er i ferd med å skje. Når jeg ankommer bygningen ser jeg faktisk mange kameraer og fotografer. Rett etterpå hører jeg et korps nærme seg med to Amazoner på hesterygg og masse soldater. Først trodde jeg det bare var et vaktskifte, men for sikkerhets skyld snudde jeg meg og spurte en dame om hva som foregikk. Beklageligvis snakket hun ikke engelsk og hun svart på norsk. Jeg prøvde å stoppe henne og si at jeg ikke snakket norsk, så hun prøvde å forklare med gester og snakke sakte mens hun pekte på parlamentet. Grovt sagt tror jeg at jeg forsto ett ord, selv om det forvirret meg. Fra det jeg vet i dag så var det en feiring av kongens fødselsdag eller et kongelig jubileum. Hun blander inn ordet UNION, som antakelig er en bryllupsdag eller kanskje kroning. Det jeg undres over er, hvis det gjelder monarken, hvorfor ved parlamentet og ikke slottet?

Svaret blir snart avdekket når Mats prøver å ringe meg for å fortelle at han er foran parlamentet men han ser meg ikke. Jeg prøver å se etter, sier at jeg står i trappen foran en statue av en ridder, men han forstår ikke… og det er da jeg skjønner at jeg ikke er foran parlamentet, men foran det kongelige slottet!

Parlamentet var bare 5 minutter unna slottet, akkurat der jeg var ved de første statuene av løver.FAMIGLIA REALE

I mellomtiden gleder jeg meg over vaktskiftet. Omsider møter jeg Mats og ser meg rundt og spør om han vet noe om dette. Og han kan fortelle at det faktisk er fødselsdagen til både Kongen og Dronningen. Da forsto jeg at «union» i Norge kanskje betyr begge, eller at damen kanskje ikke visste hva som ble feiret!

Klokka er 2, men før vi tar lunsj så ser jeg at kameraer og fotografer er klare til å ta bilder. Så jeg spør vennen min om vi kan vente to minutter, siden jeg har en følelse av at noe er i ferd med å skje!

Og kun etter noen få minutter åpner det største vinduet, som vender ut mot plassen, seg. Og her ser vi hele kongefamilien som hilser, takker for varme gratulasjoner fra folkemengden som med stolthet vifter med norske flagg! Det virker som et eventyr: Konge og Dronning, folkemengden… det er flott å se den norske kongefamilien. Dette skal føyes på listen over opplevelser på denne turen!

Translated by Øysten Lindseth

Lascia un commento

