Fittja Bazaar en Turkse vormgeving

fittja bazaerWe hebben toast, ei en jam bij ons ontbijt, en daarna gaan we even wat huishoudelijke spulletjes kopen. Frederik zei gisterenavond dat hij wat lampen moest hebben. We gaan naar een winkel die Fittja Bazaar heet en waar ze meubels, lampen en huishoudelijke dingen verkopen., allemaal in Turkse en Arabische stijl. Frederik vindt het mooi, ik niet. Hij woont in een modern appartement: twee schilderijen met sportende mensen hangen in de woonkamer, de bank is jaren-20 Egyptische stijl. Het steekt erg af bij het moderne appartement. Hij kijkt met afschuw naar de lampen en het hemel-bed dat ik mooi vind. Hij vindt een verschrikkelijke lamp mooi: even lang als ik met kristallen knop en een suède kap. Hij kijkt naar de prijs: 300 Euro! Mij zouden ze geld erbij moeten geven voordat ik dat zou kopen. Hij checkt de exacte hoogte en zegt, teleurgesteld: “Oh nee, dat past niet in de auto!” Ik glimlach. Hij kijkt me boos aan. Maar laten we er geen issue van maken, het gaat slechts om een andere smaak.

Hij besluit drie lampen te kopen die op Griekse vazen lijken. De kleur is grijs, dat past goed bij de gordijnen. Tenminste íets dat er bij past! Als we de bazaar verlaten smeekt hij me om niemand te vertellen dat we iets in die winkel gekocht hebben. Zijn vrienden vinden het maar rotzooi. Ik verbaas me, maar ben het helemaal met zijn vrienden eens!DSC00029_600x600_100KB

We zijn uitgenodigd voor de verjaardag van zijn zus, om drie uur ’s middags, en dus eten we even iets bij Max, een Zweedse fast-food keten waar de hamburgers puur Scandinavisch zijn. Frederik vertelt me dat hij een hekel heeft aan Amerikaanse fast-food ketens als McDonalds of Burger King. Hij vindt de kwaliteit bij Max veruit superieur. De saus is inderdaad heerlijk en de burgers zijn zacht, in tegenstelling tot die van McDonald die net als karton zijn. Voordat we naar zijn zus Mary gaan loopt Frederik nog even langs de Media Markt, dat hetzelfde logo heeft als bij Media World bij ons. Volgens mij is het dezelfde franchise, maar doordat het vertaald is realiseer ik me hoe onpersoonlijk we zijn in Italië. Maar we denken dat de naam Engels is. Frederik koopt een 64 GB pen drive, ongeveer net zo groot als mijn hard drive. En als cadeautje voor zijn zus koopt hij haar favoriete muziek. En als perfecte heer die hij is koopt hij ook nog een bos bloemen voor haar.

Translated by Raimond Duijsens

 

Lascia un commento

