United Bakery avhengig!

united-bakeryNeste stopp: Lunsj! Vi drar til United Bakery, en norsk kjede som serverer kaffe, brød, smørbrød og desserter… et bakeri/café!

Vi tar de siste smørbrødene fordi lunsjtiden for lengst er over. Vanligvis er det lunsj mellom 1100 og 1200. Jeg velger den med Serrano-skinke og brie med eplejuice og, selvsagt, kaffe.

Vi satt ute selv om det blåste litt, men det var solskinn og en liten veranda var veldig komfortabelt for oss. Mats har jobbet innenfor markedsføring og reklame i ett år, og har jobbet i Madrid i Spania. Han fortalte at i begynnelsen var det perfekt fordi han fikk betalt av et norsk selskap og fikk norsk lønn. Men selskapet ble solgt til et annet selskap og hans spanske lønn er nå 800 Euro. Husleien kostet ham 700 Euro, så han returnerte til Norge.

Jeg nikket mens han fortalte om sine opplevelser og jeg forklarte ham at også i Italia har vi ganske dårlige økonomiske forhold, om ikke verre! Jeg fortalte ham at noen av vennene mine er på opplæring for 300 Euro per måned i velkjente institusjoner, som rådhuset i Roma, Utenriksdepartementet og Arbeidsdepartementet. De jobber som slaver og når opplæringsprogrammet er over blir de tilbudt videre opplæring til underbetaling!

Ferdig å spise. Mats tar meg med til noen gamle ruiner som i middelalderen var kongens slott. Det ble forlatt under unionen med Danmark, og slottet i København ble da ansett som Norges slott.

Bygningen er i enkel og moderne norsk design og det er derfor jeg misoppfattet det som parlamentet. Foruten at jenten ga meg feil informasjon… eh, men hva kan man vente fra en jente… og, enda verre, blond?

Vi returnerte til hovedgaten der han hadde parkert Vespaen sin. Plutselig begynte det å regne, så «bare vent litt» til det slutter å regne. Vi møtes dagen etter i lunsjpausen hans. Etterpå returnerte jeg til samme gaten vi hadde lunsj, fordi jeg hadde sett en fotobutikk og noen kunstgallerier.felicita_00002

I fotobutikken ble jeg fortalt prisen for fremkalling i utenlandsk valuta men gutten, relativt ny, ga meg e-postadressen til sjefen slik at jeg kunne få en eksakt pris.

Deretter gikk jeg til et fotogalleri, men i det jeg kom inn så hadde fotografen utstilt bilder av vekjente VIP’er. Blant de mange kjente fjesene var Meryl Streep og Naomi Campbell, Så jeg trakk meg tilbake og gikk inn i neste tunnel og på hjørnet oppdaget jeg en hyggelig pub som var full av bilder. Så jeg spurte jenten som jobbet der om de tilfeldigvis gjorde fotoutstillinger. Hun tar meg med til eieren. Han introduserer meg til sjefen, en fyr med Hawaiiskjorte og som tar en halvliter øl sammen med en venn. Jeg forklarer prosjektet med en fotoutstilling og han virker interessert og tilgjengelig, og han spør når jeg vil ha det og hvor lenge. Så jeg legger igjen e-postadressen min slik at vi kan bli enige. Jeg fortsetter videre til neste galleri, sprettende som en liten student!

Jeg kom til det neste galleriet der jeg introduserte meg til sekretæren i resepsjonen. Og når jeg presenterer prosjektet mitt til henne så virker hun interessert, selv om de har reservasjoner helt til 2014 og bildene ikke blir vurdert før tidligst 2013. Jeg forklarer henne at det ikke er noe problem siden jeg også er veldig opptatt i 2013 (falsk som døden), slik at jeg virker enda mer engasjert, og hun gir meg et visittkort og jeg gir henne mitt. Før jeg forlater ser jeg på utstillingen; det er bilder i sort/hvitt, futuristiske skulpturer lignende til Vileda Mocho og tegninger. Jeg føler meg trygg.

Transled by Øysten Lindseth

Lascia un commento

