Grattis pra din Federsetag , Zweedse Verjaardag!

meringata-fragoleTijdens de reis probeer ik een beetje van de Zweedse taal leren . Ik weet al een paar woorden, maar ben niet in staat om een gesprek te voeren of te begrijpen . Ik vraag Fredrick hoe ze zeggen: ” Gelukkige Verjaardag ” in het Zweeds , omdat ik dat dan tegen Mary kan zeggen . Ze weet dat ik Italiaan ben en ze ze spreekt ook Engels , net als de meeste Zweden. Als ik het in het Engels zeg zou dat echt wel geaccepteerd worden , maar ik spreek altijd graag de taal van het land dat ik bezoek zodat ik die ook ik kan gebruiken . De mensen vinden het altijd leuk dat sommige ” buitenlander ” geïnteresseerd in hun taal zijn ! We komen bij Maria’s plaats . Met een mooie glimlach zeg ik : ” Grattis pra din Federsetag ! ” – Beste wensen voor je verjaardag ! Maria is zesendertig jaar oud , de jongere zus van Fredrick , maar eerlijk gezegd lijkt hij jonger is dan zij is . Ik kreeg een rondleiding door het huis en toen we bij de kinderkamer kwamen zag dat eruit als een bambiniadvertentie van IKEA : twee meisjes van dezelfde leeftijd als Mary spelen met tien kinderen , allemaal blond ! Houten speelgoed overal , lego , en de muren van de kamer van natuurlijk ongekleurd hout . Terwijl de meisjes moederen met de kinderen ,zijn hun vriendjes in de tuin aan het barbecueën , zelfs als het regent . We verlaten de vrouwen om hun opvoedkundige activiteit in de ” IKEA kamer voort te zetten. ” De mannen buiten zijn doordrenkt ,zowel door hun eigen zweet als door de regen . Vlees , groenten en maïs worden gekookt . Leif , Maria’s verloofde , is rond de veertig , lang met een bril , als hij het vlees draait op de barbecue ,is zijn bril volledig beslagen . De andere man , Kay , is van dezelfde leeftijd als Leif , gedrongen en gebruind . Hij is een politieman . Hou hem maar beter te vriend ! We gaan weer naar binnen . Een van de vrienden van Maria vraagt me of ik Zweeds spreek: ” Nou , laten we eens kijken ! Ik probeer graag in het Zweeds te spreken ? Ik leer van mijn fouten ! “Ooit werkte ik als receptioniste in een hotel . Een Braziliaanse familie , sprak Portugees . Ze vroeg of ik Portugees kon spreken . Ik had geen tijd om te zeggen ” Poquino en ze begon te snel in het Portugees spreken . Ik ontdekte dat het Portugees van Portugal totaal anders is dan die van Brazilië . Het is als een persoon uit Rome en een uit Bari : totaal anders. Ik wilde niet voor gek staan en een joker va mezelf maken door te zeggen dat ik niet begreep wat ze zeiden . Ik knikte en zei , ” Ta bon” en glimlachte toen ze glimlachte . Misschien maakte ze wel een grap . Het leek wel een scene uit de film “Heartbreaker” te zijn waar Sigourney Weaver , doet alsof ze Russisch begrijpt om een miljonair te krijgen . De miljonair neemt haar mee naar een Russisch restaurant en de ober ,blijkt een dorpsgenoot begint met haar te praten in het Russisch . Om anderen niet te laten weten dat ze niet begrijpt niets , knikt ze voortdurend , en heartbreakerzegt : ” … DA DA DA .. ! ” Kleine haakjes ! Deze keer heb ik maar eerlijk opgebiecht dat ik maar een paar woorden Zweeds spreek en dus geen gesp[rek kan voeren, we praten dan ook maar in het Engels . De vrouw is blond . Ik kan me haar naam niet herinneren , maar ik weet nog wel dat ze een bioloog was in Obbola , Fredrick en Mary ‘s geboorteplaats . Ze kennen elkaar al sinds ze klein waren . De andere vrouw houdt een van haar kinderen in haar armen , ze vraagt me of ik vrienden heb die zelf kinderen hebben . Het antwoord is dat nu ik de ” oom ” van een mooi meisje ben, die is net iets meer dan een maand oud , Victoria . Maar verder heb ik geen vrienden met een kleuter thuis ! De reden is dat ik 26 jaar oud ben en veel van mijn vrienden zijn van dezelfde leeftijd . Ze begrijpt dit niet , want ze heeft veel vrienden van die leeftijd die schoolgaande kinderen hebben . Ze verteld dat ze dertig jaar oud is , twee kinderen heeft en haar eerste kind had toen ze mijn leeftijd was . Ik leg de levensstandaard in Italië uit . In Zweden is het zeker makkelijker om kinderen te krijgen , omdat de economische crisis is niet zo ernstig is , doordate studenten snel een baan vinden als ze afgestudeerd zijn an dat geeft hen die stabiliteit om een gezin te stichten . Echter , haar reactie doet me denken . ” Ik moet een van mijn vrienden vragen om zwanger te worden ! Tenslotte komt de gelei! ” Het is 16.30 uur en het diner is klaar ! Het is een dinerbuffet . Ik neem een beetje van alles : gemengd gegrild vlees , geroosterde maïs en groenten . Ik proef de verschillende sauzen , en de mix van boter , knoflook en kaas, die kenmerkend is voor het dorp het Fredrick ‘s . Ik proef ook een kaas vergelijkbaar met gerookte kaas , het is gegrild en heet : de halumi . Als dessert is er een verjaardagstaart . Het is bedekt met meringue en heeft lagen van aardbeien en meringue … slurpen ! Ik neem een kop koffie . Er is nog steeds de helft van de taart over. Maria vraagt of ik nog een stuk wil . Ik wil haar niet teleurstellen…… AKKOORD ! Terwijl ik geniet van elke hap , ik beloof dat ik morgen zal letten op dat wat ik alle,maal , maar ik zeg altijd dat en start volgende ochtend met het ontbijt om vervolgens daarmee te toppen tegen lunchtijd . Om ongeveer 18:30 nemen we afscheid , want om 21:00 Fredrick heeft enkele vrienden voor een drankje uitgenodigd voor we gaan dansen , een pre – party !

Translated by Erik Vroegop

Lascia un commento

