Eurovision Party


100kr = 10 euros voor entré bij de club

03/06/2012

03:30

eurovisionWe zijn net op tijd thuis. Mark, die oorspronkelijk uit Finland komt, is in z’n stiptheid erg Zwitsers. Om negen uur is hij met een cadeautje bij het appartement, precies op tijd! Hij belt aan, we duwen de deur open. Mark is erg groot, bijna twee meter, met een opvallende blonde lok. Als we samen op de foto gaan moet ik op mijn tenen staan zodat niet te zien is dat ik veel korter ben, hoewel ik toch nog 1.78m ben – mijn identiteitsbewijs is het bewijs. Robyn de bohemien, komt ongeveer vijftien minuten later, op z’n slippers omdat hij in hetzelfde gebouw woont, tegenover Frederik’s appartement. Donker haar met een brede glimlach en ogen als een Aziaat lijkt hij qua temperament meer op mij; we kunnen direct goed met elkaar opschieten, praten over mijn reis en wat ik doe in het dagelijks leven. Hij pakt zijn glas wijn en kijkt het appartement rond alsof hij Alice in Wonderland is. “Wow, jij bent hier pas twee dagen en het ziet er nu al beter uit dan mijn eigen appartement waar ik al twee maanden woon!

Frederik glimlacht maar is niet verrast. Hij had al verteld dat Robyn een beetje een warhoofd is. Mark woont ook dichtbij, verderop in de straat. De twee jongens werken samen in een restaurant. Mark is de manager en Robyn is de ober.

Als Frederik een paar biertjes gedronken heeft en Robyn en ik een fles wijn ophebben zijn we klaar voor het feest. Ik besluit een shirt aan te trekken dat ik op Ibiza gekocht heb, het is erg cool!! Frederik neemt liever een taxi dan de auto zodat hij zoveel kan drinken als hij wil zonder het risico te worden aangehouden. Hij zit in de passagiersstoel naast de chauffeur en heeft een gesprekje met hem. Ik zit achterin. We komen aan bij de club die onder het Slussen metro-station ligt. Het thema van het feest is “Eurovision songs” omdat Zweden dit jaar het Songfestival heeft gewonnen met het liedje ‘Euphoria’: de hele avond draait het uitsluitend om songfestival liedjes.03 giugno

Het valt me op dat de mensen meezingen met alle liedjes. Het Songfestival is erg populair in Zweden. Ik daarentegen heb het vorig jaar pas voor de eerste keer gezien toen ik op bezoek was bij mijn vrienden in Frankrijk. Dit jaar was ik in Rome, ik heb het toen gekeken met mijn Griekse vrienden. In Italië is de show niet erg populair. Veel van mijn Italiaanse vrienden weten niet eens wat het is. Als de dj Euphoria speelt worden de gasten opgewonden, ze zijn allemaal dol op dit nummer. Ik ook, eerlijk gezegd, maar ik voel me een beetje ongemakkelijk want ik heb het pas één keer gehoord en ken de woorden niet. Als de mensen zien dat ik niet zo zing als zij weten ze dat ik niet uit Zeden kom. Frederik is dol op het liedje uit Cyprus “la La Love”. Het is erg leuk, vrolijk, perfect voor de zomer, en je kunt er goed op dansen. Ik vind “Stay”leuk, het liedje van Noorwegen, en dat van Servië, maar daar kun je niet zo goed op dansen; ik ga er eerder bij dromen. De intro-melodie klinkt als “Paradise” van Coldplay. Het Italiaanse liedje van Nina Zilla is leuk, maar het is geen disco en dus dansen maar weinig mensen er op.

sigarettaWe ontmoeten Georgiof, een vriend van Frederik die ik al eens ontmoet had op Gran Canaria waar we samen vakantie gevierd hebben. Ik ben blij hem weer te zien, en hij ook. We omhelzen elkaar; hij vraagt me hoe het met me gaat, en we beginnen samen te dansen net als op Gran Canaria. Ondertussen vertelt Frederik, een beetje dronken, dat hij naar buiten gaat om te roken. Als hij weer terug komt zegt hij dat hij wil gaan. Ik kijk op mijn horloge: half drie. Ik stel voor nog even te blijven, tot drie uur. Ik vind het nog vroeg. Hij zegt dat hij ergens anders naartoe wil gaan en dat hij buiten wel uitlegt waarom. We nemen een taxi en komen aan bij een nadere club, de Naglo. Het is absoluut kleiner, met wat oudere mensen en Zweedse jaren-60 muziek. De club sluit om drie uur. We hebben nog tijd voor één drankje, en ik vraag hem, een beetje teleurgesteld, waarom hij weg wilde bij die andere  plaats om naar dit ‘hol’ te gaan. Hij zegt dat hij bijna iedereen kent bij die eerste club, maar dat, helaas, de deurwachter nieuw was vanavond. Hij zag dat Frederik dronken was, en hij liet hem niet meer binnen. Frederik zij de deurwachter dat hij een vriend had die geen mobiele telefoon heeft en niet uit Stockholm komt, dus dat hij hem binnen moest halen. No way. De deurwachter ging er voor staan. Gelukkig was er een andere jongen, die er ernstiger aan toe was qua alcohol-inname, die de aandacht trok van de deurwachter, en Frederik kon zo langs de deurwachter glippen om mij binnen te halen. Ik zei hem dat dat allemaal gebeurd was omdat hij naar buiten was gegaan om te roken. Wéér een reden waarom ik een hekel heb aan ROKEN!

 Translated by Raimond Duijsens

Lascia un commento

