Pozdrav norské královské rodině

DSCN1395-Oslo-tigerDívka mi vysvětluje, kde jsme, a ukazuje nejjednodušší cesty, jak se dostat k nejdůležitějším památkám a muzeím.

Některá zajímavá z nich jsou na druhém břehu města, mezi nimiž třeba vikingské a TIKI muzeum, ale je potřeba jet trajektem.

Nasměruji se na hlavní třídu, kde procházím vedle katedrály a ulicí

MABBELTORPE

plnou obchodů se suvenýry, s oblečením a typickými restauracemi. Na rozcestí se octnu v pětiúhlém paláci, kde dělají hlídku sochy lvů, a jdu podél zahrady, v jejímž středu je lysá hlava připomínající fotografie Robert MABBELTORPE.

Na chvíli si sedám, abych si prohlédl nějaký časopis zdarma, který jsem si vzal během cesty, že by tam pro případ bylo něco zajímavého: místa pro reklamu, výstavy a události nejrůznějšího druhu, ale nic zajímavého. Jdu rovně a zpovzdálí vidím palác plný vodotrysků. Ptám se dívky, která rozdává letáky, jestli je ten palác Parlament, a ona přikyvuje. Je 13 hodin a já dostávám sms od Matse, který se mě ptá, kde jsem, a já mu odpovídám, že se uvidíme před Parlamentem.

leone-parlamento

Vydávám se jako poutník k paláci a všímám si, že stejným směrem jako já jde tlupa školáků. Když přicházím k “Mekce”, povšimnu si, že zával žactva, které mě následuje, nemá žádný respekt k tomu, co je na tomhle náměstí. Zdá se, že všechny norské školy jsou právě tady, jsem zvědavý na zdůvodnění, a to především proto, že čím dál víc se přibližuju, tím víc si všímám, že se bude dít něco hodně důležitého. Když se totiž přibližuji k paláci, zpozoruji kamery a fotografy. Nato slyším přibližující se houf s dvěma amazonkami na koni na začátku a s několika vojáky na konci. Nejdříve si myslím, že se přirozeně jedná o výměnu stráží, ale abych se ujistil, kroužím okolo a ptám se nějaké paní, co se děje, jenže bohužel nemluví anglicky a odpovídá mi norsky. Snažím se ji zastavit a vysvětlit, že norsky nemluvím, a tak ona se snaží gestikulovat a mluví stále pomaleji a ukazuje na Parlament. Obecně doufám, že jsem pochopil, i když mě některá slova matou. Z toho, co jsem pochopil, se asi dnes oslavují královy narozeniny nebo výročí královských manželů. Myšlenky mi plete slovo UNION – pravděpodobně se jedná o výročí svatby nebo korunovace. Věc, která mě nutí přemýšlet, je, že pokud se jedná o monarchu, proč jsou v Parlamentu a ne v Královském paláci?famiglia-reale

Odpověď se dostaví hned, když se mi Mats pokouší volat a říká, že je před Parlamentem, ale že mě nevidí. Snažím se ukázat, říkám mu, že jsem na schodech sochy s jezdcem, ale nerozumí mi.. a to jsem pochopil, že nejsem v Parlamentu, ale v Královském paláci!

Naštěstí je Parlament jen pět minut od Královského paláce, přesně tam, kde jsou sochy lvů a kde jsem byl dříve. Mezitím si užívám výměny stráží. Konečně se setkávám s Matsem, který se dívá okolo, a ptám se ho, jestli něco o tom poprasku ví. Říká mi, že je to skutečně výročí jak krále, tak i královny. Ještě musím porozumět tomu, jak to souvisí s “union”, možná že v norštině to má znamenat něco jako oba dva, nebo pak ani ta paní nevěděla dobře, co se to vlastně slaví!

 

Translated by Matteo Difumato

Lascia un commento

